Objekt je z přírodních materiálů podléhajících rychlé zkáze a od prvního okamžiku své existence je předurčen k jedinému cíli – rozkladu a zmaru.
Přes minimalistický zevnějšek na sebe socha svým barevným podsvícením strhává pozornost a láká k sobě diváky jako můry do světla lampy. Přitom na ni lze nahlížet dvěma odlišnými způsoby, které jsou definovány pozicí pozorovatele – pasivním pohledem zvenčí a aktivním vstupem do nitra instalace. Stísněný vnitřní prostor je definicí životních podmínek jednotlivce, jehož rozhled je omezen jasnými hranicemi, můžeme jej však vnímat také jako rub divadelních kulis, jejichž konstrukce je oporou pro celý vnější vesmír.
Pod vlivem povětrnostních vlivů a stop, které za sebou zanechávají jednotliví návštěvníci, dochází k nenávratnému poškozování křehkého pláště objektu, socha se rozpadá a v krátkém čase se přibližuje svému nevyhnutelnému konci, čímž je naplňován smysl její existence. Energie, kterou autor do objektu vložil v okamžiku jejího zrození, se v průběhu času uvolňuje a přechází do okolí a na diváka – nositele destrukce. Toto propojení však nelze vnímat jako souboj nebo násilný akt, ale jako postupné splývání, propojení a milostný akt, v jehož důsledku se rodí nová realita. Naše stopy, končící v úplné entropii jsou tak díky unikající energii postupně překrývány impulzy zvenčí a přestávají být vnímatelné dlouho před svým zánikem. Lze tedy dovodit, že čím větším stupněm entropie jsou tyto stopy zasaženy a čím méně jsou zřetelnější, tím větší význam hrají v historii.
To vše lze vnímat jako alegorii současné evropské civilizace, jejíž postupnou transformaci v podobě přijímání nových kulturních hodnot lze také vnímat jako proces rozpadu původní konstrukce. Ten však není v rozporu se samotnou podstatou této společnosti, ale naopak jejím naplněním.
Základní vlastností živého a existujícího je schopnost umírat a zanikat. Pokud přijmeme entropii jako přirozenou přírodní sílu, jejíž podstata dává smysl celému vesmíru, budeme schopni snesitelnější existence.
Text: Mgr. Jiří Kaman
Object is made from natural materials and subject to quick decomposition. From the very first moment of its existence it is predestined to rot and ruin. Despite its minimalistic exterior, the sculpture attracts the viewers like moths to a lamp with its colorfull lighting. It can be viewed from two different perspectives based on the position of the onlooker – passively from the outside and actively after setting foot inside the installation. A claustrophobic interior represents the definition of living conditions of an individual whose horizons are bound by clear boundaries, but it can also be perceived as the reverse side of a theater scenery, construction of which is the support for the whole outer universe.
Weather and the footprints left behind by the visitors cause irreversible damage to the delicate outer shell of the object, the sculpture decomposes and quickly nears its inevitable end, thus fulfilling the purpose of its existence. The energy infused into the object by the author at the moment of birth is gradually released into the surroundings and on the visitor – the bringer of destruction. However, this connection must not be perceived as a struggle or an act of violence, it is a process of gradual merging, unification and an act of love which brings a new reality into being. Our footprints which end in total entropy are covered by outer impulses created by the emitted energy and cease to be observable long before their undoing. As such, it can be deduced that with larger entropy the footprints become less observable and more important for the history.
All of this can be perceived as an allegory to the current civilization of Europe which is being transformed by gradually accepting the influences of foreign cultural values and this process can be seen as decline of the original construction. However, it is not a contradiction of the very essence of this society but its fulfillment.
The basic attribute of every living thing is the capability to die and perish. Only after we accept entropy as a natural force which gives strength to the whole universe, will our existence be more tolerable.
Translation: ing. Tomáš Vomáčka